فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو physiotherapy after Total Knee Arthroplasty

تعویض مفصل زانو

تعریف و توضیح آرتروپلاستی کامل زانو

فیزیوتراپی بعد از عمل تعویض مفصل زانو در شیراز

Total Knee Arthroplasty:

تعویض مفصل زانو

آرتروپلاستی کامل زانو (TKA) یا تعویض کامل زانو (TKR) یک جراحی ارتوپدی رایج است که شامل تعویض سطوح مفصلی (کندیل های فمورال و پلاتوی تیبیا) مفصل زانو با فلز صاف و پلاستیک پلی اتیلن با پیوند متقاطع بالا است.هدف TKA بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به استئوآرتریت مرحله پایانی با کاهش درد و افزایش عملکرد  است و مشخص شده که ورزش و فعالیت بدنی بیماران را می تواند بهبود  بخشد. تعداد جراحی های TKA در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است.

در حین جراحی:

یک قطعه پلی اتیلن وجود دارد که بین استخوان درشت نی و استخوان ران به عنوان ضربه گیر قرار می گیرد.
پروتزها معمولاً با سیمان تقویت می شوند، اما ممکن است در جایی که رشد استخوان برای تقویت اجزای آن تکیه می شود، بدون سیمان رها شوند.
کشکک ممکن است جایگزین شود یا دوباره ظاهر شود. هدف بازسازی کشکک بازگرداندن مکانیسم اکستانسور است. ممکن است از روش تقسیم چهار سر ران یا حفظ عضله چهار سر ران استفاده شود. رباط های صلیبی ممکن است برداشته یا حفظ شوند. انواع مختلفی از روش‌ها، طرح‌ها و تثبیت‌های جراحی وجود دارد.

جایگزینی زانو تک کندیلار یا تعویض کشکک رانی (PFR) نیز ممکن است بسته به وسعت بیماری انجام شود.
چندین گزینه از بیهوشی در دسترس است، و شامل بیهوشی منطقه ای در ترکیب با بی حسی موضعی، یا بیهوشی عمومی در ترکیب با بی حسی نفوذ موضعی. گاهی اوقات ممکن است در حین جراحی از تورنیکت استفاده شود.
سیستم های ناوبری به کمک رایانه (CAS) یا جراحی رباتیک در جراحی TKA برای تسهیل حرکات دست جراح در  جاهایی که فضای جراحی محدود است معرفی شده اند (مطالعات آینده نگر در مورد نتایج عملکردی طولانی مدت مورد نیاز است). همچنین گاهی اوقات در برخی از روش‌های جراحی باز سنتی استفاده می‌شود.

آناتومی  مهمترین ساختارهای زانو:

زانو یک مفصل لولای اصلاح شده است که امکان حرکت خم شدن و اکستنشن را با مقدار کمی چرخش داخلی و خارجی فراهم می کند. سه استخوان مفصل زانو را تشکیل می دهند: قسمت بالایی استخوان درشت نی، قسمت تحتانی استخوان ران و کشکک. سطوح مفصلی با لایه نازکی از غضروف پوشانده شده است. منیسک ها به سطوح جانبی و میانی فلات تیبیا می چسبند و به جذب ضربه کمک می کنند. مفصل زانو توسط رباط ها و یک کپسول مفصلی تقویت می شود.

اپیدمیولوژی / علت شناسی:

رایج ترین نشانه برای جایگزینی اولیه زانو، TKA، آرتروز است. استئوآرتریت باعث می شود که غضروف مفصل آسیب ببیند و دیگر قادر به جذب شوک نباشد. عوامل خطر برای استئوآرتریت زانو شامل جنسیت، افزایش شاخص توده بدنی، سابقه آسیب دیدگی زانو و بیماری‌های همراه است.درد معمولاً شکایت اصلی بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو است.درد  شامل مکانیسم‌های عصبی محیطی و مرکزی است که توسط عوامل عصبی شیمیایی، محیطی، روان‌شناختی و ژنتیکی تعدیل می‌شوند.

آرتروپلاستی کامل زانو بیشتر در زنان و افراد مسن تر  انجام می شود.[6][20] در ایالات متحده و بریتانیا، اکثر جراحی های TKA بر روی زنان انجام شد.[6] افزایش چشمگیری در تعداد جراحی های TKA پیش بینی می شود  علت افزایش میزان دریافت کنندگان TKA جوان زیر 60 سال. چاقی مرضی دارند و سیگار  است و نتیجه مورد انتظار آنها بازگشت به فعالیت های شدید مانند ورزش است.

روش های تشخیصی :

قبل از جراحی TKA، یک ارزیابی کامل پزشکی برای تعیین خطرات و مناسب بودن انجام می شود. به عنوان بخشی از این ارزیابی، تصویربرداری برای ارزیابی شدت دژنراسیون مفصل و غربالگری سایر ناهنجاری‌های مفصلی استفاده می‌شود. رادیوگرافی زانو برای بررسی تراز پروتز قبل از بسته شدن برش جراحی انجام می شود.

فیزیوتراپی قبل از جراحی عضلات جنبه قدامی زانو  تمرینات توانبخشی پس از جراحی ممکن است قبل از جراحی آموزش داده شود تا بیماران بلافاصله پس از جراحی TKA تمرینات مناسب را به طور موثرتری انجام دهند. همچنین ممکن است از یک برنامه آموزشی قبل از جراحی برای بهینه سازی وضعیت عملکردی بیماران برای بهبود بهبودی پس از جراحی استفاده شود. برنامه های آموزشی قبل از جراحی باید بر کنترل وضعیتی، تمرینات عملکردی اندام تحتانی و تمرینات تقویتی برای اندام تحتانی دو طرفه تمرکز کنند.

شواهد حاکی از اثربخشی فیزیوتراپی قبل از جراحی بر روی نمرات نتیجه بیمار، قدرت اندام تحتانی، درد، دامنه حرکت یا طول  بستری در بیمارستان بعد از عمل تعویض مفصل زانو است . [26][27][28][29]

نکات بعد از جراحی  تعویض مفصل زانو TKA:

جراحی TKA معمولاً 1 تا 2 ساعت طول می کشد.[24] اکثر افراد فیزیوتراپی را در طول بستری خود، در عرض 24 ساعت پس از جراحی شروع می کنند. معمولاً تمرینات دامنه حرکتی و تقویتی، سرما درمانی و تمرین راه رفتن شروع می شود و قبل از ترخیص از بیمارستان یک برنامه ورزشی در منزل تجویز می شود. شواهد سطح پایینی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم‌های فیزیوتراپی تسریع، طول مدت اقامت در بیمارستان حاد را کاهش می‌دهد.

بیماران معمولاً پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان مرخص می‌شوند و فیزیوتراپی بعدی را، در محیط سرپایی یا مراقبت در منزل، طی 1 هفته پس از ترخیص دریافت می‌کنند.

دستورالعمل های زیر برای ارزیابی و مدیریت پس از عمل برای افرادی که تحت عمل جراحی TKA اولیه با پروتز سیمانی قرار گرفته اند، با استفاده از یک رویکرد جراحی استاندارد پیشنهاد می شود. دستورات جراحان باید همیشه رعایت شود.

فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو:

مداخلات فیزیوتراپی ابزارهای موثری برای بهبود عملکرد فیزیکی، دامنه حرکتی و درد بیمار در  کوتاه مدت و بلند مدت پس از تعویض کامل زانو هستند.

استراتژی ها و اهداف درمان فیزیوتراپی پس از جراحی

فاز اول: تا 2-3 هفته پس از جراحی:
آموزش بیمار: مدیریت درد، اهمیت آموزش تمرینات خانگی، تعیین اهداف و انتظارات توانبخشی
خم شدن فعال و غیرفعال زانو تا 90 درجه و اکستنشن کامل زانو را به دست آورید
برای محافظت از برش جراحی و احترام به ترمیم بافت، دامنه تست خم شدن غیرفعال زانو را در 2 هفته اول کمتر از 90 درجه نگه دارید.
هدف دستیابی به حداقل درد و تورم باشد
دستیابی به تحمل وزن کامل
هدف استقلال در تحرک و فعالیت های زندگی روزمره
در مرحله اولیه توانبخشی، ایجاد یک برنامه درمانی و ارائه آموزش در مورد استراتژی های مدیریت درد مهم است. آموزش کنترل  درد ممکن است شامل استفاده مناسب از داروهای مسکن، کرایوتراپی  و بالا بردن اندام عمل شده باشد. شواهدی وجود دارد که کرایوتراپی دامنه حرکت و درد زانو را در کوتاه مدت بهبود می بخشد. یخ زدن بعد از ورزش ممکن است مفید باشد.

باید به بیماران اطلاع داده شود که از استراحت با بالش زیر زانو خودداری کنند زیرا ممکن است منجر به انقباض شود.

بررسی برنامه تمرینی بیمار در خانه در اولین جلسه فیزیوتراپی بسیار مهم است زیرا تمرینات خانگی جزء حیاتی بهبودی هستند. تمرینات پس از جراحی که توسط جراح و فیزیوتراپیست بستری انجام می شود باید بررسی شوند.

در مرحله اولیه، می توان به بیماران آموزش داد که از پله ها استفاده کنند، در حالی که پای سالم  آنها در هنگام بالا رفتن ار پله جلوتر باشد  و  هنگام پایین آمدن از پله پای عمل شده آنها به سمت پایین می رود.

تمرینات معمولی تخت و صندلی

پلانتارفلکشن/دورسی فلکشن مچ پا( حرکات رو به بالا و پایین مچ پا)
تقویت عضلات چهار سر ران در محدوده داخلی با استفاده از بالش یا حوله پشت زانو
اکستنشن ایزومتریک زانو در محدوده بیرونی
خم شدن/اکستنشن زانو و لگن
پای راست را بالا می آورد
انقباض ایزومتریک باسن
ربودن / اداکشن هیپ
پل زدن

فاز دوم: 4-6 هفته پس از جراحی:

عضلات چهار سر ران بطور مناسب تقویت گردد.
به دامنه حرکتی خم شدن فعال زانو 105 درجه دست پیدا کنید.
به اکستنشن ( صاف شدن )  کامل زانو برسید
حداقل درد و تورم را کاهش دهید
جلسات فیزیوتراپی ممکن است 3 تا 5 بار در هفته برنامه ریزی شود، این دفعات ممکن است بسته به پیشرفت فرد افزایش یا کاهش یابد. دستیابی به اکستنشن کامل زانو برای کارهای کاربردی مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله ضروری است. دامنه حرکت خم شدن زانو برای راه رفتن راحت (65 درجه)، بالا رفتن از پله (85 درجه)، نشستن و ایستادن (95 درجه) مورد نیاز است.در این مرحله، تکنیک‌های حرکت بافتی ممکن است برای بهبود تحرک اسکار استفاده شود.

فاز سوم  6-8 هفته پس از جراحی:

تمرینات تقویتی برای اطمینان از هیپرتروفی و ایجاد هماهنگی و سازگاری عصبی عضلانی
تمرینات عملکردی اندام تحتانی
آموزش تعادل و حس عمقی
فیزیوتراپی بعد از عمل  TKA اولیه گزارش شده است که وقوع زمین خوردن را کاهش می دهد  و عملکردهای مرتبط با تعادل مانند تعادل ایستادن تک اندام را بهبود می بخشد، تمرینات تعادلی ممکن است شامل حفظ تعادل تک پا، گام برداشتن از روی اشیاء، گام برداشتن جانبی و ایستادن روی سطوح ناهموار باشد. تعادل پس از جراحی و تمرین حس عمقی که شامل ایستادن تک اندام است ممکن است زمانی شروع شود که کنترل کافی زانو بر روی اندام عمل شده به دست آید، که معمولاً حدود 8 هفته پس از TKA رخ می دهد.

برنامه‌های توانبخشی فردی که شامل تمرین‌های عملکردی تقویتی و فشرده است که از طریق برنامه‌های فیزیوتراپی  انجام می‌شود، ممکن است با رسیدن به نقاط عطف بالینی و قدرتی پیشرفت کند. با توجه به ویژگی های بسیار فردی این تمرینات، نظارت توسط یک فیزیوتراپیست متخصص سودمند است.

فاز چهارم : 8-12 هفته، تا 1 سال پس از جراحی
ورزش مستقل در محیط اجتماع را هدف بگیرید.
ورزش منظم شامل تمرینات تقویتی، تعادل و حس عمقی را ادامه دهید.
استراتژی هایی را برای تغییر رفتار به منظور افزایش فعالیت بدنی کلی ترکیب کنید.
دستیابی به حداقل 110 درجه خم شدن زانو فعال و اکستنشن کامل زانو.
متعهد شدن به یک برنامه ورزشی مستقل برای 6-12 ماه پس از عمل باید توصیه شود.
برنامه ورزشی باید شامل تمرینات قدرتی 2-3 بار در هفته باشد.

به منظور محقق شدن اهداف بالا باید درمان زیر نظر یک  متخصص فیزیوتراپی انجام گیرد ، به این منظور فیزیوتراپیست با بهره گیری از امکانات مختلف ( لیزر درمانی ، طب سوزنی ، شاک ویو تراپی ، cpm ، و…. ) برنامه درمانی اختصاصی شما را طراحی می کند و مسیر درمان را برای شما آسان و اصولی می کند .
در فیزیوتراپی پالادیوم شیراز به عنوان بهترین فیزیوتراپی خوب در شیراز ما برنامه ریزی احتصاصی برای فیزیوتراپی بیماران بعد از عمل تعویض مفصل زانو را برای شما انجام خواهیم داد.
جهت دریافت نوبت کافی است با شماره زیر تماس بگیرید.