بهترین متخصص فیزیوتراپی دیسک گردن در شیراز

متخصص فیزیوتراپی دیسک گردن

آناتومی گردن:

یكی از انعطاف‌پذیرترین نواحی در ستون فقرات، ناحیه گردنی (سرویكال) است. ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره و دیسک‌های بین مهره‌ای است. این مهره‌ها با تحمل وزن سر، عامل حرکات متنوع آن نیز هستند. ریشه‌های عصبی مربوط به اندام‌های فوقانی از میان مهره‌های گردن عبور کرده و سپس به نواحی بازو، ساعد و انگشتان دست امتداد می‌یابند. عضلات بسیاری در ناحیه گردن وجود دارند. بعضی از آنها از ناحیه پس سری تا مهره‌های سینه‌ای کشیده شده‌اند. عروق خونی، اعصاب و ساختمان‌های بالاتنه را به سر متصل می‌كنند: سرخرگ كارتید، سیاهرگ وداجی، سیاهرگ نایی، سیاهرگ مهره‌ای، غده تیروئید، اعصاب گردنی و شبكه عصبی بازویی.

این ساختمان‌ها در فضای فشرده محدودی قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر یك منطقه آسیب ببیند، احتمالا ساختمان‌های دیگری نیز از این آسیب متأثر می‌شوند. در نتیجه زمانی كه با درد ناحیه گردن مواجه می‌شوید، این احتمال وجود دارد كه علت این درد به منابع دیگری مربوط شود كه از جمله آنها می‌توان به تورم گره‌های لنفاوی، برجستگی دیسك بین مهره‌ای (زمانی كه دیسك گردن جابجا شود)، پیچ خوردگی رباط و كشیدگی عضله اشاره كرد. با این وجود كمتر اتفاق می‌افتد كه راجع به اهمیت گردن فكر كنید. در ضمن وقت كمتری را به اجرای تمرینات تقویتی گردن اختصاص می‌دهید. تنها كسانی كه از اهمیت این موضوع آگاه دارند، ورزشكارانی هستند كه رشته ورزشی آنها مستلزم تماس بدنی است.

بهترین متخصص فیزیوتراپی گردن در شیراز

آناتومی دیسک ها:

ستون فقرات از24 استخوان متحرک به نام مهره تشکیل شده است. قسمت گردنی ستون فقرات، وزن سر را تحمل می کند وبه فرد این

متخصص فیزیوتراپی دیسک گردن در شیراز
بهترین فیزیوتراپی دیسک گردن در شیراز

امکان را می دهد که سر خود را به جلو و عقب، از یک طرف به طرف دیگر خم کند و180درجه بچرخاند. گردن شامل7مهره است که

بین هر مهره، دیسک بین مهره ای وجود دارد، این صفحه از الیافی تشکیل شده است که قابلیت ضربه گیری دارد. بین مهره ها و دیسک ها رشته های عصبی وجود دارند که کانال نخاعی را تشکیل می دهند.

هر دیسک گردنی داری دو جزء اصلی می باشد:

لایه بیرونی: این لایه سخت و بیرونی، که حلقه فیبری نیز نامیده می شود،متشکل از فیبرهای کلاژن می باشد، که هسته مرکزی را در برمتخصص فیزیوتراپی دیسک گردن می گیرد و از آن محافظت می کند. حلقه فیبری همچنین نیرویی را که بر روی ساختار دیسک وارد می شود، در تمام صفحه بیرونی دیسک پخش می کند.

هسته داخلی: این هسته داخلی نرم و ژله ای، هسته پالپوس نامیده می شود. این هسته شل و فیبری در ژل موکوپروتئین معلق است و توسط حلقه فیبری پوشیده شده است. و همچنین سبب انعطاف پذیری آن می شود.

دیسک گردنی چگونه ایجاد می شود؟

بیماری دیسک گردن، نوعی اختلال در قسمت گردنی نخاع آرتواری است که در آن ناحیه یک یا چندین دیسک بین مهره های گردن

بهترین متخصص فیزیوتراپی دیسک گردن در شیراز
بیرون زدگی دیسک گردن

قرار دارند و باعث فشار و تحریک عصب هایی که از مهره ها عبور می کنند، می شود. این بیماری ممکن است به دلیل خستگی،آسیب،ترمیم خودی بدن یا عوامل دیگری مانند سن،استفاده بیش از حد از تلفن همراه رخ می دهد. ممکن است کل یا قسمتی از این مناطق حساس درد، بی حسی،سوزن سوزن شدن و یا ضعف را تجربه کنید.مواد ژل برای اعصاب نخاعی تحریک  کننده است و باعث تحریک شیمیایی می شود. علائم دیسک گردن در اثر لمس یا فشرده سازی ماده دیسک به عصب نخاعی، ایجاد میشود. گاهی ممکن است دیسک های ستون مهره ها به کل از جای خود خارج شوند.این اتفاق بیشتر در قسمت تحتانی ستون فقرات دیده می شود. بااین حال می تواند در قسمت بالایی ستون فقرات(گردن)نیز رخ دهد و باعث بیرون زدگی از کانال نخاعی شود. در موارد شدیدتر، این حالت می تواند منجر به فتق دیسک شود.فیزیوترپی دیسک گردن

.

علائم دیسک گردن:

• درد گردن و بازو
  • بی حسی و ضعف در هر دو دست
  • قدم های لرزان و بی ثبات هنگام راه رفتن
  • اسپاسم های عضلانی در پاها
  • فقدان هماهنگی

تشخیص دیسک گردن:

• CTیا CAT اسکن توموگرافی کامپیوتری
  • تست الکترومایوگرام و مطالعات هدایت عصبی
  • تصویر برداری رزونانس مغناطیسی
  • نخاع نگاری یا میلوگرام
  • اشعه ایکس

درمان های دیسک گردن:

• فیزیوتراپی
  • گردنبند طبی
  • تزریق کورتیکواستروئید
  • جراحی
  • انجام ورزش های گردن

درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی شامل برخی از روش های درمانی برای کاهش درد و گرفتگی عضلات است  فیزیوتراپی برای دیسک گردن بسیار کاربردی و مهم می باشد و یک درمان بسیار تاثیر گذار می باشد. فیزیوتراپی دیسک گردن در بیشتر مواقع درمان کار امدی می باشد و میتواند باعث درمان بیمار شود و بیشترین سهم از درمان های دیسک گردن را شامل شود.

الکتروتراپی یا تحریک الکتریکی برای دیسک گردن

در فیزیوتراپی دیسک گردن علاوه بر دستگاه های الکتروتراپی مانند تنس که موجب کاهش درد و اثبات های اطراف عضلات گردن می شود ، باید در مراحل انتهایی درمان از جریان های تقویتی هم استفاده شود.

اولتراسوند برای دیسک گردن

معمولاً در تمام فیزیوتراپی های دیسک گردن از اولتراسوند استفاده می‌شود تا انعطاف پذیری و التهاب ناحیه کاهش پیدا کرده و همچنین قدرت عضلات اطراف گردن به حالت اولیه برگردد.

لیزر درمانی برای دیسک گردن

استفاده از لیزرهای پرتوان در دوز مناسب و دستگاههای مناسب باعث کاهش دراماتیک التهاب و افزایش میزان ترمیم از طریق بالا بردن ماده تغذیه در داخل سلول شده و موجب ترمیم شگرف ناحیه خارج شده و همچنین عصب های صدمه دیده در محل می‌شود.

مگنت درمانی برای درمان دیسک گردن

استفاده از مگنت درمانی در فیزیوتراپی بسیار رایج شده و می‌توانند نظم سلولی که در صدمات ناشی از دیسک گردن ایجاد می‌شود را برقرار کند یعنی سلول های التهابی سلول های صدمه دیده و سلول هایی که باید کار بازسازی را انجام دهند در وضعیت مناسب تر قرار می‌گیرند و موجب می‌شوند که به درمان دیسک کمک کند.

مانیپلاسیون درمان دراماتیک دیسک گردن

مانوال تراپی یکی از روش های درمانی بسیار مفید میباشد، مانیپولاسیون ستون فقرات که توسط  متخصصین  فیزیوتراپی  انجام می شود موجب می‌شود راستای ستون فقرات صاف شده و فشار بر روی عصب ها به صورت دراماتیک کاهش پیدا کرده و بیمار از درد های سخت به صورت ناگهانی رها شود‌.

ورزش های مناسب دیسک گردن

یکی دیگر از انواع درمان های دیسک گردن در فیزیوتراپی، ورزش برای دیسک گردن می باشد ورزش برای دیسک گردن باید به صورت آرام و بعد از کاهش درد شروع شود و باید توسط پزشک فیزیوتراپیست که درمان بیمار را بر عهده گرفته است دائماً چک شود ممکن است یک ورزش به صورت عام برای عمده دیسک‌ های گردن مناسب باشد اما برای شما مناسب نباشد. توصیه ما این است که ورزش برای دیسک گردن به صورت دائمی انجام شود تا علائم بیمار مجدداً عود نکند.

جمع بندی و نتیجه گیری:

بین هر مهره یک دیسک بین مهره ای قرار دارد این دیسک بالشتکی در بین هر مهره قرار می گیرد و از کشیده شدن استخوان ها روی هم جلوگیری می کنند. دیسک گردن هنگامی رخ می دهد که ماده ژله مانند هسته دیسک در اثر ایجاد نقص در دیواره به بیرون راه پیدا کند. این ماده اطراف ریشه نخاعی را پر کرده و به آن فشار وارد می کند. دیسک گردن یکی از نواع بیماری های ارتوپدی و یکی از مشکلات و بیماری های ستون فقرات شایع است دیسک های بین مهره ای بر اثر استرس یا فشار و ضربه آسیب دیده اندو توانایی قبلی برای چرخش و خم شدن را ندارند. فرد بیمار با انجام ورزش ها، درمان از طریق فیزیوتراپی، داروهای مسکن و ضد التهاب و…. به درمان و عوارض دیسک گردن کمک کند.

در فیزیوتراپی پالادیوم شیراز به عنوان بهترین فیزیوتراپی گردن در شیراز،  متخصصین فیزیوتراپی ما تمام امکانات و تجهیزات را به کار خواهند گرفت تا شما بتوانید حس خوب بودن را با ما تجربه کنید و همچنین می توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل نیز بهره‌مند شوید.

برای دریافت نوبت کافی است با شماره زیر تماس بگیرید.