بهترین فیزیوتراپی خوب در شیراز برای دیسک کمر

فیزیوتراپی ستون فقرات

بهترین فیزیوتراپی خوب در شیراز برای دیسک کمر

دیسک کمر و درمان فیزیوتراپی و پزشکی آن

 

ستون مهره ای

ستون مهره ای، محور اسکلت بدن را ایجاد می‌کند و از  ۳۳ قطعه استخوان نامنظم به نام مهره یا(vertebra)تشکیل شده که توسط بافت لیفی غضروفی به نام دیسک(disk  )به هم متصل اند ویک ستون انعطاف پذیری برای حمل تنه پدید می‌آورند.ستون مهره‌ها، جایگاه مجرای نخاعیست، حفره‌ای که از طناب نخاعی محافظت می‌کند.

ارتفاع دیسک ها تقریباً یک چهارم کل ستون مهره را شامل می‌شود ستون مهره‌ای شامل ۵ ناحیه است:

ناحیه گردن:شامل ۷ مهره

ناحیه سینه:شامل ۱۲ مهره

ناحیه کمر: شامل ۵ مهره

ناحیه خارجی: شامل ۵ مهره که به یکدیگر جوش خورده و تشکیل استخوان واحدی به نا٫م خارجی(sacrum  )را می دهند.

ستون فقرات

ناحیه دنبالچه:شامل سه یا چهار مهره ناقص که به یکدیگر جوش خورده و تشکیل استخوان واحدی به نم دنبالچه(coccyx  )را میدهند.

 

خصوصیات مشترک مهره ها

هر مهره از دو بخش قدامی و خلفی تشکیل شده است. بخش قدامی شامل تنه مهره (body) است و بخش خلفی شامل  (۲پایکpedicle  «ایجاد کننده سوراخ مهره ای و محل عبور اعصاب نخاعی»_۲تیغه lamina  «ایجاد کننده سوراخ مهره ای»_۲زائده عرضی transverse process ،۲ رویه مفصلی فوقانی ،۲رویه مفصلی تحتانی ،و ۱زائده خاریspinspross)رانشکیل میدهند.

 

مشخصات مهره های کمری(Lumbar Vertebrae)

در ستون فقرات بیشترین وزن را مهره‌های ستون فقرات کمری تحمل می‌نمایند که بزرگترین مهره‌ها در ستون فقرات می‌باشند بطوری که مهره‌ها در این قسمت قادر به تحمل کل جثه می‌شوند.تعداد آنها پنج عدد بوده از مشخصات مهره های کمری میتوان از تنه بزرگ و لوبیایی شکل، سوراخ مهره ه ای مثلثی شکل، زوائد عرضی باریک و بلند و زوائد خاری کوتاه،ضخیم و چهارگوش نام برد.

در لبه تحتانی زوائد عرضی،زائده فرعی(Accessory process)وجود دارد.زوائد مفصلی فوقانی نیز دارای زائده پستانی(Mamillary process)میباشد.فضای موجود بین زوائد خاری مهره های کمری محل مناسبی برای تزریق(Lumbar puncture)در فضای زیر سخت شامل نخاع می باشد.

 

کانال نخاعی: در پشت هر مهره تیغه های استخوانی وجود دارد که قوس مهره را تشکیل می دهد. قوس کانال نخاعی از دو پایه نگهدارنده و دو تیغه استخوانی به نام لامینا ساخته شده است (شکل 5). کانال نخاعی حاوی نخاع ، چربی ، رباط ها و رگ های خونی است. در زیر هر پدیکل Pedicle پایک ، یک جفت اعصاب نخاعی از نخاع خارج شده و از طریق سوراخ بین مهره ای عبور می کنند تا به بدن شما برسند .

دیسک کمر

دیسک بین مهره‌ای یا Intervertebral disc را می‌توان این‌گونه توصیف نمود. بین هر بدن مهره‌ای، کوسنی به نام دیسک بین مهره‌ای قرار دارد. هر دیسک استرس را جذب می‌کند و شوکی را که بدن در حین حرکت متحمل می‌شود، جذب می‌کند و مانع از خرد شدن مهره‌ها در برابر یکدیگر می‌شود. دیسک‌های بین مهره‌ای بزرگ‌ترین سازه‌های بدن بدون منبع عروقی هستند. با استفاده از اسمز، هر دیسک مواد مغذی موردنیاز را جذب می‌کند.

دیسک ها به دلیل اینکه قابلیت جذب و دفع آب را دارند کار لغزنده کردن مهره ها را بر عهده دارند یا اگر بخواهیم قابل فهم تر بیان کنیم دیسک ها کار روغن کاری مهره ها را انجام می دهند.

دیسک کمر در واقع همچون یک بلبرینگ زنده برای بدن ما کار می کند و کار کرد صحیح آن در بدن بسیار حیاتی است.

به طور مثال

به کمک دیسک ها ، ما می توانیم به جلو، عقب ، چپ یا راست خم شویم یا اینکه بتوانیم بچرخیم .

در هنگام راه رفتن همچون کمک فنر ضربه های وارده به ستون فقرات را میگیرند و به یکنواخت راه رفتن ما کمک می کنند.

هنگام بلند کردن اجسام به صورت فنر عمل می کنند و اجازه نمی دهند فشار به مهره ها وارد شده و به آنها آسیب بزند.

دیسک ها در هنگام فشار عمودی آب خود را از دست می دهند و در هنگام استراحت مقدار آب از دسته رفته خود را احیا می کنند. به همین دلیل است که  صبح ها هنگامی که از خواب بیدار می شویم قد ما حدود ۱ الی ۱.۵ سانتی متر بیشتر از زمانی است که شب به رختخواب می رویم.

هر دیسک از دو بخش تشکیل شده است: آنولوس فیبروزوس ‌annulus fibrosus و   نوکلئوس پولپوزوس Nucleus Pulposus

آنولوس فیبروزوس ‌annulus fibrosus:حلقه یک سازه محکم مانند تایر است که یک مرکز ژل مانند، پولیوزوس هسته را در برمی‌گیرد. حلقه باعث افزایش پایداری چرخش ستون فقرات شده و به مقاومت در برابر استرس فشاری کمک می‌کند.

حلقه ساختاری لایه‌ای متشکل از آب و الیاف کلاژن الاستیک محکم است. الیاف در زوایای مختلف جهت افقی مشابه ساخت تایر شعاعی دارند. کلاژن از دسته‌های فیبری ساخته شده از پروتئین است که توسط ژل پروتئوگلیکان به هم وصل شده‌اند.

 نوکلئوس پولپوزوس Nucleus Pulposus :قسمت مرکزی هر دیسک بین مهره‌ای پر از ماده الاستیک مانند ژل است. همراه با فیبروزوس آنولوس، هسته پولیوزوس استرس و وزن را از مهره به مهره منتقل می‌کند.هسته دیسک در شب ها آب خود را از دست می دهد. صبحها که از خواب بر می خیزیم دوباره هسته دیسک آب خود را به دست می آورد و در واقع آب جذب می‌کند و بدن آماده فعالیت می شود. اجزای ساختاری هسته پالپوس شبیه فیبروز آنولوس است. آب، کلاژن و پروتئینوگلیکانها را شامل می‌شود. تفاوت در غلظت این مواد است. هسته حاوی آب بیشتری نسبت به حلقه است.

انواع دیسک کمر

۱.دیسک کمر از لحاظ ساختمانی مشکلی ندارد اما از لحاظ فیزیولوژیک درست کار نمی کند. در ام آر آی این گونه بیماران معمولا مشکلی دیده نمی شود اما دیسک درست کار نمی کند و بیمار درد سیاتیکی یا درد کمر دارد.

۲.دیسک هایی که آب خود را از دست داده اند. در ام آر آی این بیماران دیسک دهیراته یا کم آب است. اصولا آب در ام آر آی به رنگ سفید دیده می شود و دیسک طبیعی خاکستری رنگ و دیسک کم آب سیاه رنگ دیده می شود. این دیسک ها را دیسک های دژنره (فرسوده) یا دیسک سیاه  هم می گویند.

۳.دیسک هایی که در آنها ترک دیده می شود، به عبارت دیگر حلقه دیسک ترک می خورد. ترک ها ممکن است طولی عرضی و شعاعی باشند. درست مانند تایر اتومبیل

۴.دیسک های برجسته – دیسک طبیعی مانند سطح مقطع تنه مهره شبیه دانه لوبیا است یعنی وسط آن فرو رفته تر از کناره های آن است و کاملا همسطح دو مهره بالا و پایین است. مانند دو آجری که روی هم قرار گرفته اند و ملات بین آنها هم سطح دو آجر است اما وقتی که دیسک برجسته می شود انگار که ملات از بین دوتا آجر بیرون میزند.

۵. دیسک های پاره -در این گونه موارد حلقه دیسک شکاف شدید برمیدارد به عبارت دیگر سوراخ می شود و محتویات هسته دیسک بتدریج سوراخ را گشاد تر می کند و هسته دیسک به بیرون حلقه دیسک انتقال پیدا می کند.و به کانال نخاعی وارد میشود به این  موارد پارگی دیسک یا  فتق دیسک گفته می شود یک واژه عربی است.

۶. کاهش ارتفاع دیسک  در این نوع بیماری ، ارتفاع دیسک کم می شود مثلاً ارتفاع طبیعی دیسک معمولاً به حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر می رسد در این  افراد به 5 میلی متر میرسد . در سیتی اسکن به جای دیسک هوا دیده می  شود و علت آن این است که دیسک از بین رفته است و معمولاً این حالت را کلاپس می گویند ، که در این حالت تنگی کانال نخاعی هم به وجود می آید و در لبه های تنه مهره زوائد استخوانی به نام استوفیت به وجود می آید که خود باعث فشار به ریشه عصبی می شود

 

 

بدترین نوع دیسک کمرو علت ایجاد آن

بدترین نوع دیسک کمر عبارت است از “تریشه دیسک” (Herniated Disc) یا همچنین با نام “بلغم دیسک” (Slipped Disc) شناخته می‌شود.یکی از صعب‌العلاج‌ترین بیماری‌های ستون فقرات هست.دیسک کمریا Herniated disc زمانی ایجاد میشود که نوکلئوس پولپوزوس که نرم است به دلالی که در موارد پایین آورده شده نوعی برآمدگی پیدا کند و به کانال نخاع نفوذ نماید. حال این برآمدگی به عنوان فتق دیسک یا دیسک پاره شده شناخته شده و میتواند ریشه عصب را فشرده کند و به آن آسیب برساند.عموما دیسک کمر بین مهره های 4 و 5 مهره کمری یا بین مهره 5 و استخوان خارجی رخ میدهد.

 

 

فتق دیسک می‌تواند در هر بخشی از ستون فقرات رخ دهد و اعصاب مجاور خود را تحریک کند. بسته به جایی که دیسک دچار فتق شده است؛ درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا ایجاد می‌شود. همچنین بسیاری از افراد مبتلا به دیسک کمر هیچ علامتی ندارند

 شایع ترین علت های آن موارد زیر است:

افزیش سن

وزن بالای بدن

ایستادن و یا نشستن طولانی‌مدت

 بلند کردن اشیا در حالات نامناسب

 افزایش ناگهانی فشار بر ستون فقرات (حتی فشارهای کم)

لرزش کل بدن (مثلاً هنگام کار کردن با تراکتور و…)

ورزش‌های غیراصولی و سنگین مثل فوتبال، کشتی، ورزش‌های رزمی و…

 رانندگی به‌ویژه در مسافت‌های طولانی و با ماشین‌های سنگین یا دارای صندلی نامناسب.

وضعیت بد بدن در زمان نشستن، ایستاده و…

 خم و راست شدن زیاد

سیگار کشیدن

بارداری

 

دیسک کمر خفیف:دیسک کمر خفیف با پارگی آنولار آغاز می‌شود. در این مرحله دیسک کمر سالم است و فقط یک ترک جزئی در لایه بیرونی سخت وجود دارد. هنگامی‌که دیسک کمر شدیدتر می‌شود فرد به مرحله پرولاپس دیسک واردشده است: در این حالت هسته پالپوس که دیسک بین مهره‌ای است و از مواد ژل‌مانند تشکیل ‌شده است از موقعیت طبیعی خود خارج می‌شود، اما هنوز به لایه بیرونی متصل است. در این شرایط فیزیوتراپی ستون فقرات به کنترل درد  دیسک‌های کمر خفیف کمک می‌کند. داروهای ضدالتهاب (NSAIDS) مانند آسپیرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند برای کنترل درد دیسک کمر خفیف استفاده شوند

دیسک کمر شدید:بیرون‌زدگی دیسک مرحله اول دیسک کمر شدید است: در این مرحله هسته نرم در لایه بیرونی سخت، که پوششی قوی است که قسمت خارج از دیسک بین مهره را تشکیل می‌دهد و از مواد نرم که در مرکز دیسک وجود دارد محافظت می‌کند، شکسته است. هنگامی‌که دیسک کمر شدیدتر می‌شود، مرحله جداسازی دیسک شروع می‌شود، در این مرحله مواد داخلی دیسک بین مهره‌ای (هسته پالپوس) از طریق یک پارگی در دیواره بیرونی دیسک نشت می‌کنند و از دیسک جدا می‌شوند. در بیمارانی از درد ناشی از بیماری دیسک کمر شدید رنج می‌برند، عمل جراحي لازم است

درمان

بین 80 الی 90 درصد بیماران مبتلا به فتق دیسک، بدون جراحی بهبود می‌یابند. پزشک معمولاً در چند هفته اول استفاده از درمان‌های غیر جراحی را توصیه می‌کند. اگر درد پس از اتمام درمان همچنان ادامه داشته باشد و زندگی روزمره بیمار را تحت تاثیر قرار دهد؛ ممکن است جراحی توصیه شود.

استراحت

یکی از روش هایی که می تواند به درمان دیسک کمر کمک کند استراحت است و این باور که جراحی تنها راه درمان دیسک کمر است یک باور غلط است.استراحت می تواند سبب شود که فشار داخل دیسک ها کمتر شود زیرا در خواب و در حالت استراحت کمترین فشار ممکن به دیسک های ستون فقرات وارد می شود.در صورتی که درد دیسک کمر جدید تر باشد راحت تر می توان آن را با استراحت درمان کرد اما در صورتی که این درد و بیرون زدگی کهنه باشد تنها با استراحت نمی توان آن را درمان کرد.

آموزش و تغییر رفتار

آموزش به بیماران درباره نگرش ها  و رفتارهای صحیح در روزمره که ممکن است فشار روی دیسک را کاهش دهند مفید است این شامل بهبود حالت نشستن،انجام فعالیت های جسمانی با تکنیک صحیح و رعایت اصول ارتجاعی است.

فیزیوتراپی

درمان فیزیوتراپی برای دیسک کمردر دو مرحله نمایان است:

۱.پیشگیری: جلوگیری از دیسک کمر و یا تشدید آن

۲.درمان: کاهش کمردرد و درمان دیسک کمر

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

در درمان دیسک کمر روش‌های غیر جراحی در الویت قرار دارد فواید فیزیوتراپی در دیسک کمر نه تنها باعث کم کردن درد می شود بلکه همچنین می‌تواند جنبه پیشگیرانه داشته باشد از فواید فیزیوتراپی در دیسک کمر می تواند آموزش فرد درباره تنظیم چگونگی وضعیت بدن باشد فرد با یادگیری این اصول و تغییر سرعت از آسیب دیدگی احتمالی بعدی جلوگیری میکند.

تکنیک ها و فواید فیزیوتراپی درد دیسک کمر در دو گروه از درمان زیر هستند:

درمان های غیر فعال

درمانهای فعال

 

درمان های غیر فعال برای برای دیسک کمر

برنامه فیزیوتراپی برای دیسک کمر معمولاً با روش های درمانی غیر فعال شروع می شود روش های درمانی غیر فعال به ریلکس کردن بدن کمک می کند در این روش کنترل در دست فیزیوتراپ است  تا بدن مقداری بهبودی به دست آورد.

۱.ماساژ عمیق بافت: ماساژعمیق بافت از حرکات لمسی عمیق استفاده می‌کند و به لایه های عمیقماهیچه می‌رسد.برای درمان دردهای شدید و نواحی منقبض مثل خشکی گردن و کمر استفاده میشود.

۲.آب درمانی: خواص مکانیکی و فیزیکی آب برای دردهای عضلانی و اسکلتی بسیار مطلوب است و توجه به خاصیت شناوری بدن آب باعث کاهش فشار بر مهره های ستون فقرات می شود در نتیجه شرایط بیمار را بهبود می بخشد آن درمانی می‌تواند به سادگی شامل نشستن در یک وان گرد و یا دوش گرفتن با آب گرم باشد همچنین شما می توانید در یک استخر به آرامی قدم بزنید.

۳. تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS): دستگاه تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (الکتروتراپی) از الکتریسیته به منظور تحریک عضلات استفاده می شود این روش درمانی اسپاسم عضله را کاهش می دهد همچنین باعث آزادسازی آندروفین به عنوان یک مسکن طبیعی در درد بدن میشود.

۴. گرما و سرما درمانی: فیزیوتراپی از گرما برای افزایش جریان خون به نواحی هدف در بدن استفاده می کند جریان خون به بهبودی نواحی آسیب دیده با تامین اکسیژن و مواد غذایی اضافی کمک موثر می نمایند.درمقابل، سرما درمانی باعث کاهش چرخش خون در بدن میشود انجام این کار باعث کاهش التهاب اسپاسم عضلات و درد میشود.

۵.کشش کمر: استفاده از نیروی کشش چند بعدی ستون فقرات به طور ملایم جهت ایجاد فاصله میان مهره های ستون فقرات، کشش درمانی نام دارد که با این کار فتق دیسک کاهش پیدا میکند.

فیزیوتراپی جهت بهبود دیسک گردن

روش های درمان فعال

بعد از درمان غیر فعال که بیمار مقداری بهبودی به دست آورد درمان فعال شروع می شود. در این روش درمانگر بیمار را به طور فعال در درمان بیماری درگیر می کند برای این کار ممکن است از یک برنامه حرکتی مناسب برای دستیابی به نتایج بهینه استفاده کند  تمرین‌ها می‌توانند از درد تکرار شونده دیسک کمر جلوگیری کنند.

۱.ایجاد ثبات در عضلات مرکزی بدن: بزرگ شدن عضلات مرکزی فشار بیش از حد به عضلات کمر وارد می شود این ضعف عضلانی درد بیشتری را در ناحیه کمر بیمار ایجاد  و انجام نرمش های تقویتی برای عضلات مرکزی درد بیمار،کاهش پیدا میکند و مقاومت ستون فقرات در مقابل درد بیشتر میشود.

۲. تمرین درآب: این روش با آب درمانی در درمان غیرفعال متفاوت است تمرین در آب شامل انجام تمرین های حرکتی مثل اروبیک میباشد و می تواند به بهبود وضعیت بدن بیمار و وارد شدن فشار غیر ضروری به آن کمک کند.

۳. تمرین های تقویتی عضله: برخورداری از عضلات قوی می توانند به ستون فقرات در کنترل درد کمک بکند.

 

۴.تمرین های انعطاف پذیری: انعطاف پذیری می تواند بیماران را برای انجام تمرین های ایروبیک و تقویتی آماده نماید.

درمان دارویی

بجز در شرایط خاص و حاد، درمان اولیه ی دیسک کمر به روش محافظه کار انجام می‌شود. 80 درصد از موارد دیسک کمر با دارو درمانی و بدون نیاز به جراحی بهبود می‌ یابند

داروهای ضد التهابی استروئیدی : این دسته دارو برای درمان دیسک کمر به صورت خوراکی یا وریدی یا عضلانی تجویز می‌شوند. داروهای ضد التهاب استروئیدی تاثیرات قوی دارند و در موارد حاد تجویز می‌شوند. داروهایی همچون: دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزولون و متیل پردنیزولون. باید توجه داشت زیاده روی در مصرف دارو برای درمان دیسک کمربه دلیل عوارضی که می‌توانند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی:این دسته از دارو که اثر ضد التهابی برای درمان دیسک کمر دارد تاثیر کمتری نسبت به داروهای است  دارند اما در عوض عوارض کمتری هم دارند. سه خاصیت مهم این داروها کاهش التهاب، کاهش درد و کاهش تب است. داروهایی همچون: سلکسیب، ایندومتاسین، پیروکسیکام، ناپروکسن، مفنامیک، دیکلوفناک و…

ضد اسپاسم‌ها و در دسترس‌ترین دارو برای درمان دیسک کمر:این دسته از داروها برای کاهش اسپاسم عضلانی و در نتیجه کاهش درد در ناحیه ی دیسک کمر موثر هستند و یکی از رایج‌ترین دارو برای درمان دیسک کمر به شمار می‌رود. گرفتگی عضلانی در واقع واکنش تدافعی ست که بدن در مقابل درد دیسک کمر از خود نشان می‌دهد. نکته ای که در مورد این داروهای مورد استفاده برای درمان دیسک کمر قابل اهمیت است، عوارض سرگیجه و خواب آوری در این دسته از داروهاست که بهتر است از دوز کم استفاده شود.

داروهای موثر بر دردهای عصبی: دسته ای دیگر از داروها برای درمان کمردرد ناشی از دیسک، داروهایی جهت بهبود دردهای عصبی هستند. داروهای درد عصبی بر روی راه های انتقال درد در نخاع تاثیر می‌گذارند. از جمله داروهای درد عصبی می‌توان گاباپنتین، پرگابالین، دولوکستین و ترامادول را نام برد. داروهای درد عصبی نسبت به داروهایی که پایه ی مواد مخدر دارند عوارض .

اوزون تراپی:یکی از راه‌های درمانی با تاثیر کم برای درمان دیسک کمر، اوزون تراپی است. به عبارت دیگر اوزون یکی از دسته دارو برای درمان دیسک کمر به شمار می‌رود. در اوزون درمانی گاز اوزون با سوزن از راه پوست وارد بدن شده و در ناحیه ای که بیمار احساس درد می‌کند آزاد می‌شود. به دلیل حساسیت بالا، نیاز است که تزریق به همراه راهنمایی تصویربرداری انجام شود.

تزریق اپیدورال دارو برای درمان دیسک کمر:از دیگر روش‌های درمان دیسک کمر، تزریق اپیدورال استروئید است. این روش درمانی غالبا با برنامه ای جامع و در کنار فیزیوتراپی به منظور کمک به بازیابی قدرت عضلانی صورت می‌گیرد. تزریق اپیدورال استروئید (ESI) تحت هدایت CT توسط رادیولوژیست و یا متخصص درد با کمک اشعه ی ایکس (فلوروسکوپی) انجام می‌شود

 

طب سوزنی:جمن درد آلمان با تحقیقات زیاد نشان داده است که استفاده از طب سوزنی برای درمان کمردرد  به نحو بارزی موثرتر از درمان های معمول می باشد و این مساله به قدری اثبات شده است که  بسیاری ازسازمان های بیمه گر در آلمان طب سوزنی را بر خلاف بسیاری از درمان های دیگر از جمله فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه ای قرار داده اند.

شاید بتوان به جرات عنوان کرد کسانی که به دنبال درمان پارگی دیسک با طب سنتی هستند، ابتدا باید طب سوزنی را تجربه کنند. البته  با سابقه طولانی در درمان کمردرد با طب سوزنی ، برای درمان کمردرد ها خصوصا کمردرد سیاتیکی و یا کمردرد دیسکی بهتر است همزمان با طب سوزنی درمان دستی و آزاد سازی و لیزر درمانی همزمان در یک جلسه انجام شود. انجام این تکنیک در کلینیک فیزیوتراپی پالادیوم توسط دکتر تاجیک تت عنوان درای نیدلینگ انجام می پذیرد

عمل جراحی

هدف از عمل دیسک کمر این است که دیسک مبتلا به فتق از فشار خارج شده و اعصاب فشرده شده به حالت عادی بازگردند.

یکی از جدیدترین روش‌های درمان فتق دیسک، جراحی لیزری دیسک کمر و گردن است از روش‌های مورد مطالعه در مورد درمان دیسک کمر با لیزر، کاهش فشار دیسک از راه پوست به کمک لیزر (PLDD) نام دارد. در این روش با استفاده از لیزر قسمتی از بافت دیسک که بیرون زده و باعث فشار آوردن بر روی عصب شده است برداشته می‌شود.

اشعه لیزر می‌تواند روی پوست و دیسک برش ایجاد کند. درعمل جراحی با لیزر از چاقوی جراحی استفاده نمی‌شود و خونریزی و دوره نقاهت کاهش پیدا می‌کند. این روش برای دیسک‌های خفیف تا متوسط مناسب است. اما اگر وضعیت فتق دیسک بسیار شدید باشد، نمی‌توان با لیزر جراحی را انجام داد.

 

 

 

نتیجه گیری

دیسک کمر یکی از بیماری‌های شایع می باشد که بیشتر افراد در طول عمر خود دچار آن می‌شوند.

دیسک کمر بخشی از ستون فقرات انسان می باشد که در میان استخوان های مهره قرار دارد. وظیفه دیسک کمر کمک به کاهش اصطکاک مهره ها، عدم سابیدگی و آسانی حرکت می باشد. در واقع این دیسک ها حکم ضربه گیر را دارند و منجر به کاهش فشار در ناحیه کمر و گردن می گردد. در برخی مواقع اعمال فشار یا ضربه منجر به پارگی و بیرون زدگی دیسک ها می گردد. برای درمان دیسک کمر راهای  متفاوتی وجود دارد روش های  جراحی وغیرجراحی که بیشتر روش‌های غیر جراحی را ترجیح می دهند مگر اینکه وضعیت بیمار شدید باشد فایده فیزیوتراپی به خاطر این است که یکی از روشهای غیر جراحی دیسک کمر می باشد درمان های غیر فعال و درمان فعال از فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر باشد.

در کنار فیزیوتراپی و ورزش های اصلاحی  زیر نظر فیزیوتراپیست برای کاهش التهابات و درمان کمردرد ناشی از دیسک، مصرف داروهای OTC، اوزون تراپی و تزریق اپیدورال داروهای استروئیدی از دیگر روش های درمان دیسک کمر هستند. هر کدام از این روش های درمانی با توجه به شدت و وخامت درد در دیسک کمر توسط پزشک متخصص تعیین می‌شوند و پس از آن بیمار پروسه ی درمانی را آغاز می‌کند

عمل دیسک کمر تنها زمانی توصیه می‌شود که روش‌های درمان غیرجراحی فایده‌ای نداشته باشند و درد و ناراحتی بیمار بسیار زیاد باشد.

ما در مجموعه فیزیوتراپی پالادیوم با تجهیزات روز فیزیوتراپی دنیا سعی خواهیم کرد یک درمان با کیفیت با به روزترین روش های روز فیزیوتراپی دنیا ارائه دهیم تا شما بتوانید با بهترین روش و سریعترین زمان ممکن درمان لازم را کسب نمایید.

شماره تماس مستقیم با متخصصان فیزیوتراپی:

09172586561

07136287448

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *